الخميس، 20 مارس 2008

لو تزوجت فتاة و إكتشفت إنها ليست عذراء ماذا ستفعل ؟


أعتقد بأن الموضوع يظهر من عنوانه ، تخيل إنه يوم زفافك ؛ اليوم الذي لطالما حلم به كل رجل وإمرأه هو يوم الزفاف ولكن في أول ساعات بعش الزوجيه وتكتشف بأن الفتاة التي تزوجتها ليست عذراء ماذا سوف تفعل ؟

ولكنني أردت أن أسرد المواضيع التي تجعل الفتاة ليست عذراء ويجب عليك أيها الرجل أن ترد علي كل نقطه من النقاط التالية:-

أولا : حالات الإغتصاب وأنا في رأيي الشخصي أعتقد بإنهم حالتين:-



  1. حالات الإغتصاب المعروفه والمتدواله بالمجتمع وبالصحف والجرائد


  2. إذا ما يوم أحببت فتاة شخص ما ولكنه لم يكن يريدها إلا للإيقاع بها ثم فعل فعلته الشنيعه وتركها،،،،،،،

ثانياً : الظروف القهرية التي تحدث لأي فتاة وترغمها علي ذلك :-




  • فرضاً بأن فتاة ما نشأت في مجتمع مثل مجتمعنا هذا كل ما يخص الرجل فيه هو الجنس فقط لا المشاعر ولا أي شئ أخر ولكنها مثل أي فتاة تحلم بالزواج وترغب أن يكون لديها زوج وبيت وأبناء وعلي إستعداد أن تتخلي عن أي شئ كي تتزوج وتقول لك إنها لن تفعل تلك الأشياء مرة أخري ،،،،،،

ثالثاً : ممارسة الجنس حباً به




  • تزوجت إمرأه وإكتشفت إنها ليست عذراء وقالت لك إنها تمارس ذلك حباً بالجنس ولم تكن أول أو ثاني أو الرجل المليون بحياتها ماذا تفعل ؟؟؟؟؟


وأخيراً وليس أخراً : أسألتي الخاصه :-




  1. عليك أيها الرجل أن تضع أجوبتك لكل هذه الحالات التي تراها .


  2. لماذا يتحتم علي الرجل فعل ما يريده قبل وبعد الزواج ويري أن ممارسة الجنس مع الفتاة التي يشتهيها شئ عادي ( أتمني أن لا يرد علي أحد ويقول لأنه راجل والراجل راجل ) وإذا فعلت الفتاة مع الرجل الذي تحبه ذلك ؛ فكيف تحكم علي الإثنين؟؟؟؟

هناك 21 تعليقًا:

أنا حر يقول...

الموضوع شائك جدا لكني احييكي على طرحة
انا بالنسبالي هتكلم عن نفسي وبدون مبالغة
انا مش هيفرق معايا الموضوع ده خالص حتى لو كانت البنت فقدة عذريتها برضاها قبل الزواج يعني مع شخص حبته او زواج عرفي
المفروض ان الولد ما يبصش للبنت على انها هدية ملفوفة من حقه هو بس يكتشفها بعد الجواز لأن ده كلام فيه من وجهة نظري اهدار لكرامة المرأة وتقليل منها
انا مش بدعوا للانحلال الاخلاقي بس بطلب بتغيير النظرة للبنت وتكون في عيون الولاد حاجة ارقى من كده ومش نحاسب البنت على حاجة كانت في الماضي قبل علاقتنا بيها لأننا مش هنسمح ليها انها تحاسبنا على ماضينا
تحياتي

في حب مصر يقول...

أزيك يا مريم
وايه المواضيع الجريئة دي اللي بتطريحها

شوفي يا ستي
أي بنت ممكن تتعرض لموقف غصب عنها تفقد فيه عذريتها بس الأكيييييييييد ان من حق الراجل اللي هترتبط بيه يعرف كل حاجة عنها قبل الجواز وبعد كدة ليه مطلق الحق انه يوافق ويكمل معها أو يرفض ويبعد عنها لكن لو خبت عليه حاجة زي كدة يبقى تستحق القتل

أما بقى لو البنت دي فقدت عذريتها علشان بتحب الجنس أو لانها عايزة تتجوز الشخص اللي بتقول عليه، يبقى دي بقى ما تستحقش أصلا انها تكون زوجة، لأن الواحد لما بيحب يتجوز اول حاجة بيدور عليها ان مراته تكون بنت ناس تقدر تصون شرفة وكرامتك ولو البنت بالمواصفات دي يبقى لا هتصون شرفة ولا كرامتة

في النهاية البنت لازم تحافظ على نفسها لأنها لو حبت تعيش زي ما هي عايزه يبقى تسافر أوربا مش تعيش في مجتمع شرقي لأننا تفكيرنا كدة وعمره ما هيتغير

أخر حاجة البنت اللي تفكر في الجواز لازم تعرف ان الطريق الوحيد لكدة هو الاحترام والأخلاق وبس

الأستاذ يقول...

بسم الله
أنا بقى هتفرق معايا جداً ولسبب مهم جداً وهو الصراحة مش بحب الكدب ومستحملش اللي يكدب عليا
لو قالتلي قبلها وكانت صادقة هنشوف:
لو برضاها طبعاً هسيبها
لو مش برضاها واغتصاب على حسب حبي بيها وإحساسي بإنها هي دي نصيبي ممكن أكمل
لو مش فارقة معاها طبعاً ولا تلزمني
زي م أنا ملعبتش ببنات الناس قبل كدة ولا مستعد بعدها أو بيها هي ذات نفسها يبقى هي كمان ليه تلعب بيا لمجرد إنها ممكن تكون عرفت حد قبلي واديتله الثقة وطلع ميستاهلهاش طب م أنا كمان ممكن أديها الثقة وأقبلها على حالها ده وبعد كدة أكتشف إنها بتخوني ومش أد الثقة دي!؟ يبقى ساعتها هندخل في دايرة الشك وأنا بطبعي شكاك لما يستدعي الأمر ذلك أكيد هتبقى حياتنا كلها مراقبة وعتاب وتحكم وتظهر الصفات الشرقية التي تؤدي إلى عيوب شخصية وتنتهي العلاقة....
الحل في إن محدش يعمل حاجة ويقول دي بقت ماضي . كل واحد يعمل حساب للمستقبل والحاضر بتاعه لأنه في يوم من الأيام هيكون ماضي ولازم منخجلش منه
تحياتي لطرحك هذه النقطة اللي هي دي يعني .

M.a.r.y.o.o.o.m يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاستاذ (انا حر )
لا شك بأن رأيك جيد وجدير بالمناقشة ولكن ألا تعتقد بأن المرأة لا يمكن أن تمارس حريتها الا في مجتمع حر وألا تعتقد بأننا يجب أن نعمل على تغير قانوننا الاجتماعي وخاصة قانون العقوبات التي تفرض على المرأة دون الرجل
انت معايا؟

M.a.r.y.o.o.o.m يقول...

في حب مصر إزيك عامل ايه ندخل في المهم
يقول الشاعر نزار قباني
وسرير واحد ضمهمها ترجم الانثى ويحمى الرجل

M.a.r.y.o.o.o.m يقول...

الاستاذ
تناقش المشكلة من زاوية فردية ولا تدخل فيها كحالة اجتماعية موجودة في مجتمعنا والحكاية لا تنتهي برفضك او بقبولك إن كانت مغتصبة او حسب حبك لها (لو مش برضاها واغتصاب على حسب حبي بيها وإحساسي بإنها هي دي نصيبي ممكن أكمل) انما يجب ان نواجه انفسنا بالحقيقة لأن المشكلة قد تكون قريبة منا جدا؟؟؟؟

غير معرف يقول...

تحية
كنت ولا زلت مؤمن بهذا الجيل بالرغم من كل ما يقال عنه, فطرح هذا الموضوع من قبل فتاة من هذا الجيل يعني قدرتها على مواجهة المشاكل الاجتماعية الملحة للمناقشة بقصد الوصول لحل جذري بكل صدق وجرأة
(بودي)

أنا حر يقول...

عزيزتي
شفت تعليقك ومعاكي جدا في رايك ده لازم المجتمع يكون حر ولازم تتعدل القوانين او يتساوى الطرفين
تحياتي

غير معرف يقول...

غير معروفة!
أهنئك على هذا الموضوع إنتى بجد إنسانه تستحقى كل خير أنا عارفاكى كويس جداً و إنتى بجد إنسانة رائعه فى تحليلك للمواضيع أنا بنت زيي زيك و ما شوفت واحده ردت على موضوعك غيرى. منتظره ردك يا مريم

M.a.r.y.o.o.o.m يقول...

غير معروفه
طيب كنتي قولي رمز منك عشان أعرفك أكتر إنتي عارفاني وأنا مش عارفاكي
منوراني طبعاً أولا وأخيراً بس أكيد حد من صحابي في الجامعه يا (أ) يا (ر) ولا إيه؟؟؟؟؟؟؟
أتمني تكون مش أول ولا أخر زيارة

غير معرف يقول...

انامحمد مفيش واحد ممكن ياخذ وحده وهيه مش بت دا من الاخر وخير الكلام ما قل ودل الا اذا خبت عليه وده اكيد الى بيحصل فى هذا الزمان وشكرا اوعو حد يزعل منى

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمة اللة و بركاته أنا صحبتك بس مش ينفع اقول انا مين بس انا اللى كتبتلك الرساله قبل كده المهم يا ستى انا لو مكان اى راجل هاطلقها تانى يوم لان بطبعنا كامجتمع شرقى لازم البنت تحافظ على نفسها كحفظها على حياتها و شكراً ,
محمد لك تحياتى أهنئك على رايك و مقتنعه بيه تماماً.
مريم لكى تحياتى.منتظره ردك

M.a.r.y.o.o.o.m يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا حر
لو قانون المرأة إتعدل ده يبقي بالنسبة لكل السيدات معجزة الهية
تحياتي
**********
محمد
شكراً علي ردك ومحدش هايزعل منك ولا حاجه ده رأي وحرية شخصية
**********
غير معروفه
انا بصراحه هاموت واعرف انتي مين
المهم
زي ما قلت ده موضوع ليه حرية الرأي عند الإنسان

غير معرف يقول...

انا اقول انا اذا كانت البنت ليست بعذراء واكتشف الزوج ذالك اذن فيجب عليها ان تعترف لة بكل شى واذا صدق كلمها الزوج سيبقى معها وان لم يصدقها فسوف يطلقها وهذا لأن السبب من المؤكد خطير فمثلا انا لها علاقة مع شخص اخر قبل الزواااج فبذالك فيجب علية ان يطلقها لانها لم تعترف منذ البداية انا ليست بعذراء واتمنى ان توافيقونى الراى

غير معرف يقول...

ana shyfa eno mogtama3na ta2dm gdn w zay ma elwaled byd3f elbnt btd3af bardo.w b3d keda fe 7aga esmaha kada2 w kadr ya3ni mn ela5r elwa7d msh 3arf eih eli momken y7saloo 2odam.w b3d keda bardo alzani lelzanya ya33ni bardo mn ela5er eza elragl 3amal keda lazem y3ml 7esabo eno msh haya5od wa7da 3'eer law kant hya kaman 3amlt keda.
7aga kaman elzaher eno elwelad msh by7boo esar7a w elwodoo7 w btfkerhom el2adem da homa eli by5aloo elbnt tkdb 3aleehom w bkol shoola delw2ty fe 3amalyat btit3ml.sa7 ya gama3a wala eih

غير معرف يقول...

اوف الدنيا خانقة زهقت ياه يلا بلا نيلة

غير معرف يقول...

قديم هذ الموضوع بس حبيت اوال مره نقاش راقي ياريت نسمع بعض بدون تعصب وننصح بعض وناخذ ارا بعض نادر صار بي هذ الزمن

Unknown يقول...

السلام عليكم اخواني ممكن نصيحة
بنت ليست عذراء ولكنه لأتعرف معنا عذراء ولكن كانت تفعل الجنس ولا تعرف معنا الجنس فتجوزت هل يجب على الجوز أن يطلقه أم لا ولاكن في لليلة الدخلة اكتشفت ذلك وهي لاتدري ماذا تفعل

Unknown يقول...

ممكن الرد

Unknown يقول...

ممكن الرد

غير معرف يقول...

السلام عليكم
انا كمان كنت بتسائل زيك بالزبط عالسؤال دا ولأن دا حصلي،انا كنت طفلة ومعرفش يعني ايه عذراء او غيره وأول ما بلغت وأنا فعمر ال 13 تقريباً كانت عندي رغبة قوية زي ما تعرفي السن دا سن مراهقة ولسة بالغة فالهرمونات عالية،ومع الرغبة دي مفضلت يوم ورا يوم مش قادرة اقاوم نفسي لحد ما فقدت عذريتي،ومحدش لمسني يعني عذراء لكن مش عذراء ،ولأني عارفة ان محدش هيتفهم القصة دي وممكن يتقالي انه انا بخرف بس هي دي الحقيقة ودا الي حصل،ولما كبرت عرفت انا عملت ايه وعرفت المصيبة الي جبتها لنفسي،ودا بسبب ربنا يسامهم الاهل مكانوش مواعيني من وانا صغيرة مفهمونيش ان في حاجات بتدل ان البنت دي لسة بنت ولا لا،ربنا يسامحهم بقا،والذنب كمان ذنبي لأني كنت جاهلة جدا،واظن كل الي فسني كان عارف معاني الحاجات دي خلاص بس يمكن شدة البراءة مؤذية أحيانا، ولأني عارفة ان مفيش شب هيقبلني ولا هيصدقني،وانا خجولة ازاي هستجرا احكيله الي حصل!،وهل هيصدق الكلام دا؟هل هيصدق ان مفيش حد لمسني غير نفسي بس!،وعشان كدة وعشان العادات والتقاليد قررت انه مش هتجوز،ومش هعمل عملية ولا بطيخ انا عايزة ابقا صريحة مع نفسي ومع الإنسان الي هيبقا معايا ومش عايزة اخبي عليه،ولكني كنت هقبل بالارتباط لو هقدر اصارحه وانا مش هقدر خجلي هيمنعني وازاي هشرح له الحكاية،عشان كدة قررت مفيش جواز،لأن وللأسف الوطن العربي حكمه سريع محدش بيفكر ويتأنى بعدين يحكم،كله همه مظاهر،مش دايماً الي بنشوفه قدامنا بيبقا هو الحقيقة!ولا دايما عاداتنا وتقاليدنا بتحافظ علينا،وفالنهاية اقول لكل شب وشابة قبل كل شيء قبل ما تحكم على اي حد فأي حاجة فكر من كل الزوايا ومتظلمش حد لأن ربنا مش بيظلم حد،وانا واثقة ان ربنا مش هيظلمني وهيحكم عليا صح