الاثنين، 17 مارس 2008

مسافر علي البلد الغريب


سافرت في يوم الأحد الموافق 16/3/2008م إلي بلد المنصورة وزهلت عندما رأيت هذه البلد الجميله النظيفه فعلاً ، كنت قد قال لي أحد الأشخاص المقريبن لي إنها بلده ليست جيده ولكن لا تسمع كل ما يقال إليك تمنيت لوهله أن أسكن بها وحدث موقف أهلكني من الضحك بينما كنا نأخذ تاكسي لمركز الكلي والمسالك البولية أستوقفنا سيارة فقلنا للسائق" مستشفي غنيم " ، قال لنا :" سو أخذ 4 جنيهات " فضحكت وظل يتحدث السائق علي الدكتور العظيم المتواضع / محمد غنيم إنه عندما يخطئ أحد من موظفيه أو الدكاترههم سوف يتعامل مع معهوالحسمم بالحزم !!!!

وصلنا المستشفي وجدنا القائمين بالنظافه يعملون علي تنظيف الحوائط الخارجيه للمبني وعندما دخلنا وجدناها في قمه النظافه صعدنا الدور الأول ومن ثم ركبنا المصعد للدور الثالث وجدنا الدكتور غنيم يجلس مع مريض مصري وزوجته الأمريكيه ويتحدث معهم دون أن ينتعل حذاء فإستغربت ظل يتحدث معهم قرابة النصف ساعه ثم جاء وتحدث معنا وبعد ساعتين تقريباً بعد إنجاز المهام قررنا الرجوع إلي مصر بلد التلوث والضوضاء والتاكسي ( أبو خمسه جنيه لو خته من ش الهرم للشارع المطبعه ياخد خمسه جنيه حسبي الله ونعم الوكيل )وأخذنا تاكسي أخر وأجمع أيضاً علي رأي سائق التاكسي الأول بأن الدكتور غنيم (يتصرف معهم بحزم) تمنيت لو كانت لي إحدي الشقق في المنصورة حتي ولو كانت صغيره ،،،،،،

لم أحس بباقي اليوم من كثرة الإرهاق أو بمعني أخر أتذكره جيداً ولكني لا أرغب في كتابته ، لم أذق طعم النوم ذهبت إلي منزلنا ولم أكن قادره علي تغيير ملابس فنمت وإستيقظت وجدت نفسي قد نمت 14 ساعه.
للتدوين فقط ليس أكثر



هناك 4 تعليقات:

الأستاذ يقول...

ولكني أحببت التعليق ليس أقل
عجبتني جداً المنصورة من كلامك عنها وياريت أروحها قريب لكن مش لمستشفى غنيم بقى
وأكيد سواق التاكسي ده اللي بيخاد من ش الهرم للمطبعة أكيد أكيد في مصر
قصدي بياخدها من فيصل .. فيصل ده لوحده مسخرة فعلاً واحد صاحبي ساكن في مطبعة هرم وكان عندنا كلية الصبح الساعة 8 لحد 11 والمفروض إنه بينزل مثلاً 7 الصبح لكنه اليوم ده مجاش ولما خلصنا على 11 لقيناه جاي الساعة 11 ونص كدة وبيقولنا كل ده ي فيصل
دي مجزرة فيصل اللي حصلت قريب لو سمعتي عنها .. قصدي لو كنتي من ضحايا لو ليكي في الهرم وفيصل
لأ وأنا بذكائي رايح أدور على شقة في الهرم

M.a.r.y.o.o.o.m يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا نورت مدونتي البسيطه وكمان الموضوع ده كمان يا استاذ انا كان قصدي عشان بس اتذكر اليوم المهم انت بقي هاتقولي علي الموصلات الجامده انا باخد من الجامعه للهرم ساعتين وانا مروحة لدرجه انهم ساعات ماما مش بتصدق ان الطريق بقي كده ويوم ما اكون عندي محاضرات الساعه 8 لازم انزل من البيت الساعه 6:30 حقيقي احنا في مأساه وربنا معانا اما بقي محاضرات اخر النهار ربنا يريحنا منها كلاكيت تاني مرة منور المدونة

غير معرف يقول...

دكتور غنيم ثروة قومية هامة وقيمة انسانية خلاّقة وليت الذين نسيوا مهمة الطبيب أن يجعلوا زيارتهم لمستشفى الكلى بالمنصورة مستمرة ليبقى قسم ابقراط حيا في ضميره

M.a.r.y.o.o.o.m يقول...

غير معروف اوافقك الرأي